De beste employer brands hebben gemiddeld tot wel 4 keer zo’n grote omzet als de minst goede werkgeversmerken, blijkt uit recent onderzoek naar de Top-100 van Amerikaanse employer brands. Welke elementen zorgen daarbij voor een toppositie?
Een goed employer brand is heel wat waard
Een goed employer brand is heel wat waard, aldus het onderzoek. En dat blijkt niet alleen gevolgen te hebben voor de omzet. Zo scoren de beste werkgeversmerken veel beter in maatschappelijke verantwoordelijkheid, tegenwoordig een belangrijke pullfactor voor talent. Ook slepen de beste bedrijven tot wel 10 keer zoveel prijzen in de wacht voor hun werkgeverschap, zo blijkt.
Werven van toptalent is topprioriteit
Belangrijk om te weten, zegt John Wilson, ceo van RPO-dienstverlener WilsonHCG, en opdrachtgever van het onderzoek. ‘Nu de war for talent steeds sterker wordt en de concurrentie op de arbeidsmarkt groot is, moeten organisaties steeds beter investeren in employer branding om aantrekkelijk te zijn voor nieuwe medewerkers. Maar voor veel organisaties is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Logisch dus dat het werven van toptalent bij de ceo’s van de grote bedrijven een topprioriteit is.’
Welke factoren zorgen voor een sterk employer brand?
De ranglijst met beste employer brands van Amerika bestaat vooral uit merken die hier in Europa niet altijd een belletje doen rinkelen. Toch biedt het onderzoek wel veel interessante informatie. Zo vaak gebeurt het immers niet dat we een overzichtelijk inkijkje krijgen in welke factoren zorgen voor een sterk employer brand. Dat leidt al met al tot een checklist, die misschien niet altijd even verrassend is, maar het is natuurlijk wel een handige afvinklijst, waar voor elk ‘ja’ een punt is te verdienen:
- Er is een aparte werkenbij-site, makkelijk toegankelijk vanaf de corporate site.
- De werkenbij-site is makkelijk doorzoekbaar.
- Het is mogelijk om via de mobiel(e site) te solliciteren.
- De vacatures bevatten informatie over salaris, overige arbeidsvoorwaarden, en de organisatiecultuur.
- Er zijn foto’s of video’s op de site die diversiteit laten zien.
- De vacatureteksten bevatten de volgende elementen: een beschrijving van de organisatie, een lijst verantwoordelijkheden van de functie, de gewenste kwalificaties, en een link naar informatie waarom iemand zou willen werken voor de organisatie.
- Er staat op de werkenbij-site duidelijke informatie over het sollicitatieproces én de aannamecriteria.
- Er zijn vacatures van de organisatie terug te vinden op verschillende vacaturesites.
- De werkgever heeft een goede rating op Glassdoor, wat betreft: cultuur, work/life balance, arbeidsvoorwaarden en lopbaanmogelijkheden.
- De werkgever heeft een goede rating op Indeed.
- De werkgever staat hoog genoteerd op een ranglijst Beste Werkgevers en draagt dat ook zichtbaar uit op de werkenbij-site.
- De werkenbij-site heeft een actueel blog.
- Het blog op de site wordt door (willekeurige) medewerkers gevuld, niet slechts door de recruiters.
- Er zijn specifieke accounts op sociale media voor het werkgeversmerk.
- Er is een aparte talent community, waar activiteiten worden georganiseerd voor talent dat aantoonbaar interesse in de organisatie heeft getoond en waar talent onderling kennis kan uitwisselen.
- Er worden regelmatig video’s en foto’s over de loopbaanmogelijkheden gepost op de sociale media-accounts van de organisatie.
- De organisatie vertelt op de werkenbij-site welke beurzen er beschikbaar worden gesteld, welke doelen in de samenleving ze steunt en welke duurzame initiatieven worden ontplooid.
- Er staat een Code of Conduct van de organisatie online.
- De werkenbij-site bevat informatie over het diversiteits- en het gezondheidsbeleid.
In totaal zijn zo 100 punten te verdienen. De winnaars van dit jaar, Johnson & Johnson en GE, kwamen allebei tot 81. Eerlijk zeggen: hoe goed scoort uw organisatie al?