vrijdag 14 april 2017

Employer branding gaat over hoe u als werkgever aantrekkelijk kunt zijn op de arbeidsmarkt. Het is plezierig als de buitenkant er goed uitziet, maar wie u werkelijk bent, is nog belangrijker. Vertel dus het eerlijke verhaal. Alleen dan kunt u talent naar u toe trekken

foto Employer branding: de strijd om talent

Succesvolle employer branding gaat meer over de binnenkant dan over de buitenkant. Om nieuw talent aan te spreken, zou het meer moeten gaan over ‘wie ben ik als bedrijf’ dan over de slogan. Dus niet over de ‘huisstijl’ maar over de ‘stijl van het huis’. 

gebruik uw kernwaarden als vertrekpunt

De kernwaarden van uw organisatie laten zien wie u werkelijk bent. Die zijn namelijk - als het goed is - niet onderhandelbaar en dus heel herkenbaar. Idealiter zijn alle medewerkers de ambassadeur van deze waarden in het gedrag dat zij vertonen.

geef talent de ruimte

Werkgevers die hun talent de ruimte geven om zich te ontwikkelen, hebben een grote aantrekkingskracht op mensen met ambitie en kennis. En vasthouden moet daarbij niet het belangrijkste zijn: een vast contract staat niet gelijk aan goed werkgeverschap. Tijden veranderen en werkgevers moeten collectief de arbeidsflexibilisering omarmen en bereid zijn talent uit te ruilen. Stimuleer een medewerker met een grotere arbeidsmarktwaarde dus met een gerust hart naar een volgende stap. Werkgevers die dit doen, worden winnaars op de arbeidsmarkt.

ben aantrekkelijk voor de nieuwe generatie

Om uw organisatie toekomstbestendig te maken, is het aan te raden creatieve talenten en ‘digital natives’ met een ondernemende mentaliteit binnen te halen. Jongeren (18-24 jaar) zijn op zoek naar een inhoudelijk interessante baan, met goede opleidingsmogelijkheden en (internationale) carrièrekansen. De allernieuwsten op de arbeidsmarkt - de post millennials - zoeken werk dat past bij hun persoonlijke interesses. Ook willen ze een werkgever waar ze veel kunnen leren én zichzelf kunnen ontwikkelen. Zij zijn opgegroeid met technologie en dus vinden zij het logisch dat ze altijd en overal bij informatie kunnen. Het is goed te beseffen dat zij andere dingen willen dan oudere werknemers, die vooral gaan voor werksfeer, salaris, baanzekerheid en een goede balans tussen werk en privé. 

mkb scoort!

Grote bedrijven staan hoog op de lijst als het gaat om een aantrekkelijk salaris, baanzekerheid en ontwikkeling. Maar slechts één op de tien werknemers denkt daar passie en bezieling te vinden. En voor een innovatieve bedrijfscultuur en de beste balans tussen werk en privé scoort juist het mkb beter. Ook verwacht men het meeste orde bij bedrijven van meer dan tien medewerkers. Chaos wordt opvallend genoeg vooral gelinkt aan grote bedrijven, gevolgd door startups en de kleinste bedrijven. Ongeveer 40% van de jongeren tussen 18 en 24 jaar vindt werken voor een startup net zo aantrekkelijk als of zelfs aantrekkelijker dan werken voor een grote corporate. Zij voelen zich aangetrokken tot de dynamische, innovatieve omgeving, de eigen en brede verantwoordelijkheid en de directe invloed die zij kunnen uitoefenen op het vormgeven van het bedrijf.