In 2016 werd de sterkste werkloosheidsdaling in 10 jaar genoteerd door het CBS. Het aantal vacatures stijgt al een flink aantal kwartalen achtereen en de prognose voor 2017 blijft positief. Het UWV voorspelt dat het aantal vacatures toeneemt met 138.000 en dat het totale aantal zelfs richting een miljoen gaat.
In 2016 werd de sterkste werkloosheidsdaling in 10 jaar genoteerd door het CBS. Het aantal vacatures stijgt al een flink aantal kwartalen achtereen en de prognose voor 2017 blijft positief. Het UWV voorspelt dat het aantal vacatures toeneemt met 138.000 en dat het totale aantal zelfs richting een miljoen gaat.
Opvallend is dat er -logischerwijs- meer mensen aan het werk zijn (bijna 8,5 miljoen) en er dus tegelijkertijd minder vraag is naar vacatures vanuit kandidaten. Dit zien we duidelijk terug aan het zoekgedrag op Google, zoektermen met het woord ‘vacatures’ of ‘baan’ zijn afgenomen met ruim 18%. Zoektermen die het woord ‘werk’ bevatten zijn zelfs met 33% gedaald.
Het mag duidelijk zijn dat de kandidaat het tegenwoordig weer voor het kiezen heeft. Dat betekent dat er voor werkgevers weer een flinke strijd is ontstaan om de beste kandidaten binnen te halen. De vraag naar een sterk werkgeversmerk en gepaste arbeidsmarktcommunicatie is groter dan ooit. Grote vraag: hoe doe je dat dan? In dit artikel vier voorbeelden van merken die het goed begrepen hebben.
1. Gebruikerservaring en inzicht voorop bij Delta Lloyd
De gemiddelde internetgebruiker is lui, of misschien beter gezegd, verwend. Het minste of geringste kan ervoor zorgen dat we een website weer wegklikken. Website te langzaam? Geen sollicitatiemogelijkheid te vinden? Formulier te ingewikkeld? Kandidaat kwijt. Die solliciteert wel even bij een andere werkgever, waar het sollicitatieproces wel soepel verloopt.
Dit is precies de reden dat de recruiters van Delta Lloyd het tijd vonden voor een nieuwe website. Waarbij het verhogen van het gebruiksgemak voor kandidaten centraal stond. Digital agency TamTam (part of Dept) werd aangehaakt voor het nieuwe werken-bij-platform van Delta Lloyd. Het resultaat is een site die prettig werkt voor de kandidaat, maar tegelijkertijd veel meer inzicht geeft voor de recruiters. De nieuwe site trekt zo’n 21% meer bezoekers. Bezoekers blijven gemiddeld 3% langer op de website en bereiken eerder de gewenste pagina. Maar dat niet alleen; met de komst van de nieuwe website worden ook sollicitaties gemeten en onderliggende subdoelen, bijvoorbeeld aanmeldingen voor de job alert. Daardoor heeft Delta Lloyd nu inzicht in de effectiviteit van verschillende verkeersbronnen.
Gezamenlijk met online marketingbureau Expand Online (part of Dept) is ook de stap gemaakt naar het meten van kwalitatieve kandidaten. Zodoende kan Delta Lloyd -na het verzamelen van voldoende data- hun mediakanalen niet alleen sturen op aantallen CV’s (kwantiteit), maar ook nog eens de juiste CV’s (kwaliteit). Dat scheelt enerzijds campagnekosten en anderzijds tijd van recruiters om ongeschikte kandidaten te behandelen.
2. Achmea als beste werkgever door online marketing
Achmea en Expand Online (part of Dept) werken al bijna zeven jaar samen om Achmea doorlopend als de beste werkgever te profileren. Het vinden en motiveren van nieuw talent, zeker binnen de meer technisch georiënteerde functies is één van de belangrijkste speerpunten binnen de huidige strategie. Met behulp van doelgroepgerichte banner-, video- en social media campagnes worden de verschillende arbeidsmarktcommunicatiecampagnes ondersteund. Met resultaat: de doorlopende SEA campagne heeft –ondanks een gelijk budget– geresulteerd in een stijging van 33% in verkeer en een verhoging van het aantal sollicitaties met 100%. Het organische verkeer is met behulp van de SEO campagne gestegen met 156%. De campagnes gericht op de specifieke doelgroepen hebben gezorgd voor een verhoging van de zichtbaarheid van Achmea als werkgever.
Maar Achmea gaat nog een stap verder. Om te kunnen sturen op kwantiteit én kwaliteit is een flinke stap gemaakt in slimme data. Samen met Achmea ICT zijn de verschillende databronnen gecombineerd tot overzichtelijke rapportages. Hierdoor is de meetbaarheid en rapportage binnen Achmea flink geoptimaliseerd, is er realtime inzicht in het effect van de campagnes en kunnen deze razendsnel worden bijgestuurd.
3. Beleef Philips met Philips-werknemers aan het woord
Als onderdeel van de employer branding vroeg Philips social agency a friend of mine (part of Dept) een campagne te ontwikkelen waarbij Philips-medewerkers een centrale rol kregen. Op basis van vijf cases lieten wij de Philips-medewerkers aan het woord die aan de betreffende case hebben meegewerkt. Onder hen waren engineers, marketeers maar ook financiële specialisten. Dit werd visueel weergegeven via quotes en korte video’s. Daarnaast gaven we alle medewerkers van Philips de gelegenheid om onderdeel uit te maken van de campagne en om mee te praten over hun dagelijkse leven bij Philips via de hashtag #ExperiencePhilips.
Op basis van de cases is een uitgebreide contentstrategie voor social media opgesteld. Via posts op Facebook, Twitter en LinkedIn is er strak getarget op marketeers, engineers en financiële specialisten om hen te overtuigen een bezoek aan de campagne omgeving te brengen. Het resultaat? Binnen 6 maanden mochten we 72.190 bezoeken van 57.268 unieke bezoekers verwelkomen. Gemiddeld brachten bezoekers daar 02:40 minuten door. En met ruim 1.000 sollicitaties binnen 5 weken tijd, die bovendien van hogere kwaliteit waren dan voorgaande jaren, is de samenwerking absoluut een succes te noemen.
4. Sneller en slimmer partijen samenbrengen op Timing.nl
Hoe kunnen we nieuwe technologie gebruiken om werk gemakkelijker, sneller en slimmer te maken? Die vraag stelde uitzendbureau Timing ons. Ons antwoord? Een online platform met slimmere zoekfunctie, makkelijkere navigatie en bewegend beeld.
Veel branches moeten zich door de komst van nieuwe technologieën heruitvinden. De uitzendbranche vormt daar geen uitzondering op. Timing vroeg ons daarom om meer dan een online uithangbord. Ze vroegen ons om mee te denken over de bouwstenen van hun business. Het nieuwe Timing.nl is de eerste vrucht van onze samenwerking. Waar de juiste flexwerker en het juiste bedrijf elkaar nooit meer mislopen, door het gebruik van een slim online platform.
Om ook zaken als urenregistratie en loonadministratie verder te integreren is een vernieuwd backoffice-systeem van MySolution uitgerold. Door de koppelingen met Timing.nl wordt slimme data verzameld die het in de toekomst mogelijk maken nog sneller (en zelfs automatisch) een passende baan te vinden.
De belangrijkste resultaten na de eerste week:
- Het aantal bezoekers is gegroeid met 44 procent;
- Organisch bezoek via zoekmachines is gestegen met 37 procent;
- Ruim 3800 bezoekers hebben zich aangemeld voor de job-updates per mail;
- Op mobiel is de bounce rate verlaagd met 35 procent;
- Er is 543 keer gebruik gemaakt van de social share-buttons;
- Er zijn al 422 wijzigingen doorgevoerd via Mijn Timing.