Grote werkgevers worden steeds minder populair. Hoewel de grote bedrijven nog steeds favoriet zijn -met Shell dit jaar voor de vier keer als winnaar- verliezen acht van van de top-10 meest favoriete werkgevers aan voorkeur onder de Nederlandse beroepsbevolking. Dat blijkt uit onderzoek van Intelligence Group.
De grote werkgevers staan onder druk vanwege reorganisaties en ‘de beperkte investering in recruitment marketing en employer branding’. Shell en Rabobank verliezen beide bijna dertig procent aan populariteit, KLM-Air France bijna twintig procent.
Top-10 nauwelijks veranderd
Opvallend is ondanks de afgenomen populariteit de top-tien nauwelijks is veranderd. De NS is binnengekomen op nummer negen en daardoor is Defensie uit de top-tien verdwenen. Verder belandde de Rabobank -ondanks de grote daling in populariteit- in de top-3, ten koste van het Rijk.
Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group, denkt dat grote bedrijven moeite zullen krijgen om talent aan te trekken. Op de website zegt hij:
“Een sterk werkgeversmerk is essentieel voor het aantrekken en verbinden van talent aan de organisatie. Ondanks employer branding hoog op de strategische agenda staat, zien we in de praktijk dat de korte termijn acties de wervingsagenda domineren in de vorm van directe werving en sourcing/hunting. Met als gevolg dat grote organisaties alleen nog maar meer moeite zullen hebben om talent aan te trekken.”
ABN AMRO, Microsoft en Albert Heijn stijgen
Intelligence Group ziet een paar opvallende bewegingen:
“Sterke employer brands als ABN AMRO, Microsoft en Albert Heijn winnen aan populariteit en bewegen terug naar de top-10 waar zij eerder onderdeel van waren. Ook ASML is al jaren op rij bezig om te klimmen als meest favoriete werkgever en staat inmiddels op plek 17.”