HR-verantwoordelijken in het mkb hebben veel meer moeite om geschikt personeel te vinden dan vorig jaar. Dit percentage is gegroeid van 34% naar 44%. Met name ervaren professionals zijn moeilijk te vinden.
Dat blijkt uit onderzoek dat vacaturesite Indeed liet uitvoeren door onderzoeksbureau Team Vier. De personeelskrapte is in het mkb groter dan in grotere organisaties, zo bleek eerder al uit cijfers van het CBS. Indeed vroeg 315 HR-verantwoordelijken in verschillende branches binnen het mkb tegen welke obstakels zij aanlopen bij het zoeken naar personeel. Dit onderzoek is in 2016 ook uitgevoerd. Vorig jaar gaven de respondenten aan vooral moeite te hebben met het vinden van de best gekwalificeerde kandidaten. Ook dit jaar is dit nog steeds de grootste uitdaging (nu 41% tegen 43% in 2016).
Employer branding
Het vinden van het juiste type kandidaat is echter minstens zo belangrijk geworden en dit jaar in belang toegenomen (van 36% naar 42%). “Dat de kandidaat bij de bedrijfscultuur van het bedrijf past, is voor zowel werkgever als werkzoekende steeds belangrijker geworden”, zegt Sander Poos, managing director Benelux bij Indeed. “Dit is ook een trend die we steeds vaker zien. Employer branding speelt tegenwoordig een grotere rol en gaat steeds meer hand in hand met job branding. Het is daarom goed om in de vacaturetekst ook meer te vertellen over de bedrijfscultuur van het bedrijf en meer insights van het bedrijf te geven om zo de meest geschikte kandidaten aan te trekken.”
Aantrekken geschikte kandidaten
Ruim 80% van de ondervraagde HR-verantwoordelijken is bereid te onderhandelen of iets extra’s aan te bieden om toch de gewenste kandidaten aan te trekken. Ruim vier op de tien bedrijven zijn bereid om flexibele werktijden aan te bieden om meer kandidaten aan te trekken (43%). Vorig jaar was nog bijna de helft van de bedrijven hiertoe bereid (47%). Bijna drie op de tien zouden een laptop/telefoon van de zaak aanbieden om meer kandidaten aan te trekken (28%). De bereidheid om over salaris te onderhandelen, steeg van negentien naar 25%.
Manier van solliciteren verandert
De tijd die een HR-verantwoordelijke er persoonlijk aan moet besteden om de juiste persoon aan te nemen, is significant afgenomen (van 31 naar 23%). Ook de wijze waarop vacatures worden uitgezet, is veranderd. Vorig jaar was het bij 71% van de vacatures mogelijk om via e-mail te solliciteren. Dat is gezakt naar 60% dit jaar. De mogelijkheid om via vacaturesites te solliciteren, is met 41% juist sterk in populariteit gestegen (was 33%). “Hier is een logische verklaring voor te geven. Een van de grootste uitdagingen voor mkb’ers is het werven van geschikt talent, zeker als bedrijven aan het groeien zijn. Daardoor hebben zij weinig tijd om veel aandacht aan recruitment te besteden. Daarnaast stellen zij een niet al te groot recruitmentbudget beschikbaar, waardoor een lange wervingscampagne niet mogelijk is”, zegt Poos. “Daarnaast moeten bedrijven beter inspelen op de wensen van kandidaten. Zij vinden een goede werk-privébalans steeds belangrijker en geven ook de voorkeur aan een korter sollicitatieproces. Het uitzetten van vacatures via vacaturessites geeft de werkzoekenden de mogelijkheid om vaak met één druk op de knop te solliciteren.”
Bron: Indeed